Home » Slovník obchodních pojmů » Fixní náklady

Fixní náklady

(angl. fixed costs, někdy také fixní režie)


1. Definice

Fixní náklady jsou takové výdaje, jejichž celková výše se v krátkém časovém úseku nemění s objemem výroby nebo tržeb. Zůstávají (relativně) konstantní, dokud podnik nepřekročí kapacitní hranici nebo se nerozhodne změnit výrobní kapacitu. Na jednu jednotku produkce tedy klesají, jakmile firma vyrábí/prodává více, a rostou, pokud objem klesá.


2. Typické položky fixních nákladů

OblastPříkladyPoznámka
Prostorynájem kanceláří, hal, skladů; pojištění budovSmluvně pevná částka na měsíc/rok.
Mzdy managementuplat ředitele, účetní, IT správyNezávisí přímo na počtu kusů vyrobených linkou.
Odpisy dlouhodobého majetkulineární odpis strojů, budov, softwaruÚčetní náklad beze změny hotovosti.
Licenční poplatkypaušál za ERP, cloud, přístup k databáziStejný bez ohledu na počet objednávek v měsíci.
Energetické paušálystálá složka elektřiny, plynu, vodySpotřební složka je variabilní, ale paušál fixní.
Pojištění odpovědnosti / flotilyroční sazbaNemění se s počtem ujetých km či prodaných kusů.
Úrok z dlouhodobého úvěrufixní splátka jistiny a úrokuDokud se nezmění úvěrová smlouva.

Hraniční případy: Například údržba strojů vykazovaná paušálem je fixní, ale pokud se platí za provozní hodinu, stává se variabilní. Rozhodující je vztah k objemu výkonu v uvažovaném období.


3. Fixní vs. variabilní náklady

VlastnostFixníVariabilní
Celková výšePřibližně stejná do změny kapacityPřímo úměrná vyrobenému množství
Cena za jednotkuKlesá s vyšší produkcíZůstává konstantní či mírně kolísá
HorizontKrátkodobě fixní, dlouhodobě měnitelnáKrátko- i dlouhodobě pružná
ŘízeníSledovat využití kapacity, rozpočtyOptimalizovat spotřebu materiálu, efektivitu

4. Význam v podnikové praxi

  1. Bod zvratu (Break-even point) – fixní náklady tvoří jmenovatele při výpočtu; čím vyšší, tím více jednotek musíte prodat, abyste dosáhli nuly.
  2. Provozní páka (Operating leverage) – vysoký podíl fixů znamená, že malá změna tržeb vede k nadprůměrné změně zisku.
  3. Rozpočtování – fixní náklady se plánují v centrálním rozpočtu a rozúčtují na střediska; jejich snížení často vyžaduje strategická rozhodnutí (outsourcing, automatizace, relokace).
  4. Cenotvorba – firmy s velkými fixy bývají ochotné snižovat cenu, pokud pokryjí variabilní náklady a příspěvkem přispívají na fixy.
  5. Analýza kapacity – při expanzi je nutné vyhodnotit, kdy se fixní náklady skokově zvýší (např. nutnost další haly).

5. Jak snižovat fixní náklady

PřístupKonkrétní akce
Outsourcing / leasingPronájem technologie místo koupě, cloud místo vlastního IT.
Sdílené služby (SSC)Centralizace financí, HR či IT pro vícero poboček.
Lean & automatizaceOptimalizace layoutu, snížení prostojů strojů, robotizace.
Flexibilní nájemCo-working, „pay-as-you-go“ sklady, rent-a-rack v data-centrech.
Sale & lease-backProdej budov/strojů a zpětný leasing – fixy promění v variabilní platby.
Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.





    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.