Home » Slovník obchodních pojmů » Neuhrazené pohledávky

Neuhrazené pohledávky

(angl. overdue receivables, past-due invoices, outstanding debts)


1. Co pojem znamená

Neuhrazená (případně „po splatnosti“) pohledávka je jakákoli faktura nebo jiný nárok na úhradu, která nebyla plátcem zaplacena do sjednaného dne splatnosti.

  • V účetnictví zůstává aktivem, dokud není uhrazena, postoupena, započtena, odepsána nebo vymožena.
  • Po 90 dnech se obvykle označuje za „úvěrově rizikovou“ (podle IFRS 9 stage 2/stage 3).

2. Typologie podle stáří

Interval od data splatnostiZkratkaDopady
1 – 30 dní„Current overdue“Upomínka, blokace dalšího plnění
31 – 90 dní„Short-past-due“Provize obchodníků může být podmíněna inkasem
91 – 180 dní„Doubtful“Tvorba opravné položky podle interní politiky
181+ dní„Loss“Přechod do inkasní či soudní fáze, odpis daňově uznatelný po splnění podmínek § 8c ZDP

Pravidlo EBA / ČNB pro banky: 90+ dní = default (NPL) pro kapitálové požadavky.


3. Účetní a daňové zachycení (CZ GAAP / IFRS 9 2025)

KrokÚčetní zápisDaňové vymezení
Vznik pohledávky311 / 6xxPříjem nezdaněn (výnos)
Opravná položka559 / 391 (CZ) • ECL rezerva (IFRS 9)Daňově uznatelná max. 30 % po 30 měsících (dle § 8c ZDP)
Postoupení (factoring)311 → 315 + 546 ztrátaDaňově uznatelná rozdílem při splnění § 8 odst. 5 ZDP
Odpis nedobytné546 / 311Daňově uznatelný po uzavření insolvence / exekuce

4. Vymáhací cyklus

  1. Automatická upomínka (D+1) → e-mail/SMS, platební odkaz
  2. Gentle call (D+7) → informace o sankcích, splátkový kalendář
  3. Druhá upomínka + penalizační úrok (do 30 dní)
  4. Inkaso externí agentura (30–90 dní) → provize 10–25 %
  5. Směnečné řízení / elektronický platební rozkaz (EPR) – do 10 000 € rychle on-line
  6. Exekuce / insolv. přihláška (180 dní+)

5. KPI & reporting

KPIVzorecDoporučený cíl
DSO (Days Sales Outstanding)(Pohledávky ÷ Tržby) × 365< 45 dní B2B, < 20 dní e-shop
% OverdueNeuhrazené ÷ Celkové pohledávky< 10 % do 30 dní
Collection RateInkaso / Předané inkasu> 70 % u < 90 dní
Coverage RatioOpravné položky ÷ > 90d pohledávky50–100 % dle ratingu

6. Nástroje řízení

PrevenceEx-post
Kreditní scoring (Cribis, Bisnode, open-banking data)Faktoring / forfaiting
Zálohové platby / inkaso SEPAPojištění pohledávek (EGAP, Coface)
Dynamické upomínky (ERP-robot, RPA)Mediace, směnka, notářský zápis se svolením k vykonatelnosti

7. Časté chyby

  1. Pomalá reakce – > 30 dní zvyšuje ztrátu pravděpodobnosti inkasa o 40 %.
  2. Chybné DPH – nevyužití § 46 ZDPH (možnost opravit daňovou povinnost po insolvenci).
  3. Neaktualizovaný ceník penalizačního úroku – méně než zákonných 8 % + repo = nárok na rozdíl zaniká.
  4. Duplicitní pohledávka vs. zápočet – nezapočtené dobropisy zkreslují DSO, odpisují se zbytečně.
Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.





    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.