Home » Slovník obchodních pojmů » PR (Public Relations)

PR (Public Relations)

(česky: vztahy s veřejností, zkratka PR)


1. Co PR znamená

Public Relations je řízená komunikace organizace se všemi klíčovými veřejnostmi (stakeholdery) s cílem budovat a udržovat jejich důvěru, porozumění a přízeň.
PR se nezaměřuje jen na “získat publicitu”, ale na dlouhodobou reputaci založenou na pravdivých informacích a oboustranném dialogu.


2. Základní veřejnosti (stakeholders)

SkupinaCo sledujeTypické kanály
MédiaZprávy, novinky, odborné komentářeTiskové zprávy, rozhovory, press-kit
Zákazníci & komunitaDůvěru ke značce, hodnotyObsahový marketing, social media, eventy
Zaměstnanci & kandidátiFiremní kultura, jistotaInterní komunikace, employer branding
Investoři & akcionářiVýsledky, rizika, ESGVýroční zpráva, tisk. konference, IR web
Regulátor & státSoulad s legislativouOdborné konzultace, veřejné připomínky
NGO & odborné svazyDopad na společnost, planetuRound-tably, CSR projekty

3. Klíčové disciplíny PR

DisciplínaCo řešíPříklad aktivity (2025)
Media Relationsvztahy s novináři, influenceryPitch exkluzivního rozhovoru pro HN
Corporate Communicationsvize, strategie, výsledkyVýroční ESG report v ESEF formátu
Crisis Communicationsrychlá reakce na incidenty15min “holding statement” + darksite
Internal Communicationszaměstnanci & kulturaCEO podcast, Slack AMA
Public Affairs / Lobbyingtvorba politik, regulaceStanovisko k AI Act v parlamentu
CSR / ESG PRspolečenský dopadDobrovolnictví, uhlíková neutralita 2030
Influencer & KOL relationsneplacené doporučení autoritLinkedin Live s profesorem ČVUT

4. Proces tvorby PR kampaně (RACE model)

  1. Research – analýza reputace, stakeholder map.
  2. Action / planning – SMART cíle, klíčové sdělení, kanály.
  3. Communication – realizace kampaně (multichannel).
  4. Evaluation – měření výstupů (outputs) a dopadů (outcomes).

5. Metriky & nástroje měření

ÚroveňKPINástroj
OutputsPočet/AVE monitorovaných článků, share of voiceNewton, Monitora
OuttakesRecall kampaně, sentiment, NPSMedia analysis, Brand Lift survey
OutcomesZměna preference, návštěvnost webu, leadyGA4, CRM

Barcelona Principles 3.0 (2020) doporučují neměřit úspěch výhradně pomocí „AVE“ (ekvivalent inzertního prostoru).


6. Časté chyby

  1. Reactive-only PR – firma komunikuje jen při problémech.
  2. Press-release spam – bez cílených médií a personalizace.
  3. Ignorace interní komunikace – zaměstnanci se o novince dozví z tisku.
  4. Přehnaný spin/greenwashing – rychle odhalen, poškozuje reputaci.
  5. Chybějící krizový manuál – ad-hoc hašení požáru místo připraveného postupu.
Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.





    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.