Home » Slovník obchodních pojmů » CSR (Corporate Social Responsibility)

CSR (Corporate Social Responsibility)

česky: společenská odpovědnost firem


1. Co CSR znamená

CSR je dobrovolný, strategický a dlouhodobý přístup k podnikání, v němž firma přebírá spolu-odpovědnost za ekonomické, sociální i environmentální důsledky své činnosti. Cílem je vytvářet hodnotu nejen pro akcionáře, ale i pro zaměstnance, dodavatele, zákazníky, místní komunity a planetu.


2. „Tři pilíře“ (triple bottom line)

PilířOtázky, které si firma kladeTypické aktivity
People (sociální)Férové mzdy? Diverzita týmu? Bezpečnost práce?Benefitní programy, BOZP, inkluzivní HR politika, dobrovolnictví zaměstnanců
Planet (environmentální)Emise CO₂? Odpad & recyklace? Voda, biodiverzita?Energetické úspory, OZE, cirkulární projekty, uhlíkové účetnictví
Profit (ekonomický)Udržitelný zisk? Etika dodavatelů? Transparentnost?Kódex etiky, dlouhodobé vztahy s dodavateli, protikorupční program

3. Legislativa a reporting (EU/ČR 2025)

NormaDopad na firmy
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) 2024/2025Povinné ESRS reporty pro ~50 000 evropských firem; postupné zavádění podle velikosti (v ČR od 2025 pro velké podniky, od 2027 i pro kótované SME).
Směrnice o due diligence (CSDDD)Povinnost sledovat a řídit rizika v celém dodavatelském řetězci (lidská práva, klima).
EU Taxonomy & SFDRKlasifikace „zelených“ ekonomických činností a povinné ESG zveřejnění pro finanční produkty.
Zákon č. 563/1991 Sb. (účetnictví)U velkých subjektů veřejného zájmu již od 2017 nefinanční zpráva (NFRD) – CSRD ji nahrazuje.

4. Proces zavádění CSR ve firmě

  1. Analýza stakeholderů & materiálních témat
  2. Stanovení cílů a KPI (např. CO₂-neutralita 2030, gender pay gap < 3 %)
  3. Integrace do strategie a procesů (nákup, HR, výrobní linka, R&D)
  4. Reporting & audit (GRI, ESRS, TCFD, ISO 14001/45001)
  5. Komunikace (ESG report, web, sociální sítě, označení produktu)
  6. Kontinuální zlepšování – PDCA cyklus, externí benchmarking (Dow Jones Sustainability Index aj.)

5. Metriky a standardy

OblastIndikátory (příklady)Standard
KlimaScope 1-3 emise, energetická intenzitaGHG Protocol, SBTi
SociálníTRIR (úrazovost), fluktuace, % žen v leadershipuGRI 403, GRI 405
GovernanceAntikorupční školení, nezávislost dozorčí radyGRI 205, OECD Principles

6. Přínosy a rizika

PřínosyRizika / úskalí
Vyšší reputace a loajalita zákazníků„Greenwashing“ – hrozba reputačního pádu při klamání veřejnosti
Snazší přístup k ekofinancování (zelené úvěry, ESG fondy)Administrativní a datová náročnost reportingu
Motivovaní zaměstnanci, nižší fluktuaceInvestiční náklady (OZE, technologie, certifikace)
Inovace a úspory zdrojů (nižší spotřeba energie, materiálu)Konflikt cílů – krátkodobý zisk vs. dlouhodobá udržitelnost

7. Příklad z praxe

Strojírenská firma Beta a.s.
• CSR cíl: snížit Scope 1+2 emise o 40 % do 2030, 20 % žen v managementu.
• Kroky 2024 – 2025: instalace 1 MWp FVE (–18 % CO₂), revize dodavatelského kodexu, mentoring program pro ženy-technoložky.
• Reportováno dle GRI + ESRS; externí ověření TÜV.
Výsledek: bankovní marže na revolvingovém úvěru –15 bp díky zelené tranši; NPS zákazníků +9 bodů; fluktuace –4 pb.

Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.





    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.