E-commerce
(electronic commerce – obchodování po internetu)
1. Co e-commerce znamená
E-commerce je nákup a prodej zboží či služeb prostřednictvím on-line kanálů – nejčastěji webových obchodů, marketplace platforem, mobilních aplikací a sociálních sítí. Zahrnuje celý proces od digitální prezentace nabídky přes objednávku, platbu a logistiku až po poprodejní péči a analýzu dat.
2. Hlavní modely a účastníci
| Zkratka | Vztah stran | Příklady |
|---|---|---|
| B2C | Firma → Koncový zákazník | Alza.cz, About You |
| B2B | Firma → Firma | Mall for Business, velkoobchodní portály |
| C2C | Jednotlivec → Jednotlivec | Sbazar, Vinted |
| D2C | Výrobce → Koncový zákazník (bez prostředníka) | Apple Store, Warby Parker |
| B2G / G2B | Firmy ↔ Stát (tendry, poplatky) | NEN portál, ePoplatky |
| Dropshipping | Prodejce listuje zboží, ale expeduje dodavatel | Print-on-demand trička |
3. Klíčové prvky e-shopu
- Platforma: open-source (WooCommerce, Magento), SaaS (Shoptet, Shopify).
- UX/UI: responzivní design, rychlost (< 2 s), jasná cesta k nákupu.
- Katalog + vyhledávání: filtry, parametrické štítky, full-text.
- Košík a checkout: jednorázový vs. „one-click“, host/registrovaný uživatel.
- Platby: karty (3-D Secure), okamžitý převod, Apple/Google Pay, BNPL („Kup teď, zaplať později“).
- Logistika: fulfillment 3PL, click-and-collect, locker boxy, reverse logistics (vratky).
- Marketing a CRM: SEO, PPC, e-mail automation, retargeting, loyalty program.
- Analytics: GA4, heat-mapy, A/B testing, cohort analýzy.
4. Výkonnostní metriky
| KPI | Vzorec / Co ukazuje | Orientační benchmark B2C |
|---|---|---|
| Conversion Rate | objednávky ÷ návštěvy | 1 – 4 % (CZ retail) |
| Average Order Value (AOV) | tržby ÷ objednávky | roste s cross-sell/upsell |
| Cart Abandonment Rate | opuštěné košíky ÷ vložené košíky | 60 – 80 % |
| Customer Acquisition Cost (CAC) | marketing spend ÷ noví zákazníci | < 20 % AOV (u spotřebního zboží) |
| Customer Lifetime Value (CLV) | hrubý zisk × frekvence × retence | CLV > 3 × CAC (cílový poměr) |
| Return Rate | vrácené kusy ÷ prodané kusy | 10 % fashion, 4 % elektronika |
5. Právní & daňové povinnosti (ČR / EU 2025)
| Oblast | Klíčové předpisy / limity |
|---|---|
| Spotřebitelské právo | OZ §1820+ (informace), 14denní odstoupení, ADR/ODR platforma |
| GDPR & cookies | aktivní souhlas pro marketing cookies, právo být zapomenut |
| DPH | režim One-Stop Shop (OSS) při prodeji do EU, limit 10 000 €/rok |
| Digitální služby (DSA) | vyšší transparentnost reklamy, oznámení nelegálního obsahu |
| Accessibility (WCAG 2.2) | povinné pro veřejné a dotované e-shopy od 2025 |
| EET | od 2023 zrušena, pouze běžné daňové doklady |
6. Trendy 2025
- AI personalizace: doporučovací enginy (GPT4-o varianty) zvyšují AOV +8 %.
- Live commerce & social shopping: nákupy přímo v Reels / TikTok Live.
- Sustainability: „green checkout“ – volba CO₂-neutrální dopravy, recyklované obaly.
- AR/VR try-on: virtuální fitting pro fashion a nábytek.
- Quick commerce („q-commerce“): doručení < 2 h ve velkých městech.
7. Výhody × nevýhody
| ✅ Výhody pro prodejce | ❌ Výzvy / rizika |
|---|---|
| Nižší fixní náklady oproti kamenné prodejně | Vysoká cena akvizice zákazníka (CAC) |
| Globální dosah, 24/7 provoz | Silná konkurence → cenový tlak |
| Škálovatelnost & data-driven marketing | Vratky a logistika nákladné zejména u fashion |
| Automatizace procesů (ERP, WMS, chat-bot) | Kybernetické útoky, GDPR sankce |