Home » Slovník obchodních pojmů » Záruční doba

Záruční doba

*(po novele občanského zákoníku účinné od 6. ledna 2023: „doba záruky za jakost“ – jen pokud ji prodávající nebo výrobce dobrovolně poskytne; se zákonnou dvou-letou zárukou se už nepracuje)


1. Definice po roce 2023

Záruční doba je lhůta, po kterou se poskytovatel záruky (prodávající, výrobce, dovozce) smluvně zavazuje, že věc bude mít po převzetí určité vlastnosti nebo bude po tuto dobu způsobilá k obvyklému užívání.
Vzniká pouze dobrovolným prohlášením o záruce ve smlouvě, v záručním listu nebo v reklamě (§ 2113 – § 2117 NOZ).
Koncový spotřebitel stále chráněn právy z vadného plnění (24 měsíců na zboží, 12 měsíců na použité věci) – to však není záruka.


2. Jak záruční doba běží a kdy se prodlužuje

Okamžik počátkuPravidloZdroj
Předání věci kupujícímuStandardní situace§ 2116 NOZ
Odeslání věciBěží od dojití do místa určení (§ 2120)„balík do ruky“
Uvedení do provozu 3. osobouZáruka startuje dnem zprovoznění, pokud ho kupující objednal do 3 týdnůbílé zboží s instalací
Oprava v záruceBěh se pozastaví; prodlouží se o dobu, kdy kupující nemohl věc užívat§ 2113/1

3. Minimální / obvyklé délky v praxi (2025)

KomoditaBěžná doba záruky (dobrovolná)Poznámka
Běžné spotřební zboží24 měsícůV marketingu zůstává „dvouletá záruka“ – není však povinná
Elektronika „premium“36–60 měsícůVýrobci (AppleCare+, Samsung)
Stavby, rekonstrukce5 let na skryté vadyČasto v § 2629 NOZ smluvně
Ojeté zboží – bazar12 měsíců nebo méněMusí být výslovně sjednáno

Pokud poskytovatel uvede různou dobu na obalu a v reklamě, platí pro kupujícího ta nejdelší (princip ve prospěch spotřebitele).


4. Obsah prohlášení o záruce (povinné údaje)

  1. Rozsah a obsah záruky (oprava, výměna, vrácení peněz…)
  2. Způsob uplatnění (adresa, kontakty, postup, lhůta vyřízení)
  3. Identifikace poskytovatele (jméno, sídlo)
  4. Podmínky (údržba, instalace, vyloučení vad)
  5. Informace, že záruka nenahrazuje zákonná práva z vadného plnění.

5. Vztah „záruční doba × práva z vadného plnění“

VlastnostDobrovolná zárukaPráva z vadného plnění
VznikProhlášení prodávajícíhoZe zákona (kupní smlouva)
LhůtaDle prohlášení (typ. 24 m)24 m (nové zboží), 12 m (použité)
Břemeno důkazu v prvním roceNa prodávajícím (domněnka vady)Od 2022: 1 rok domněnky i bez záruky
Možný obsahI nad rámec zákona (výrobek vydrží déšť, XY cyklů…)Pouze zákonné nároky (oprava, výměna, sleva, odstoupení)

6. Časté chyby obchodníků

ChybaRizikoJak se vyhnout
„Používání termínu záruka pro zákonná práva“Klame spotřebitele, může být pokuta ČOIDělit marketing: „24 měsíců práva z vad“ vs. „3 roky záruka“
Nevydání záručního listu při slibu zárukyZtráta důkazu a důvěryDoložit v elektronické či tištěné podobě
Krácení záruky bez souhlasu obou stranNeúčinné u spotřebiteleKaždé omezení musí být výslovné a srozumitelné
Ignorování prodloužení doby po opravěSankce, sporyEvidovat datum převzetí + návrat opravené věci
Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.





    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.