Home » Novinky remesla » EET pro začínající podnikatele

EET pro začínající podnikatele

Od 1. března 2017 začalo postupné zavádění elektronické evidence tržeb (EET) pro všechny podnikatele, kteří přijímají platby nejenom v hotovosti, ale i platební kartou, směnkou, dárkovou poukázkou, stravenkou, bitcoinem, apod. Na výši tržby přitom nezáleží.

V současné chvíli musíte mít ve svém podniku pokladnu se systémem EET pokud vaše hlavní činnost podnikání zahrnuje ubytování, stravování, maloobchod či velkoobchod. V březnu 2018 se toto nařízení bude týkat i svobodných povolání nebo podnikání v dopravě a zemědělství a od června 2018 i vybraných řemesel a výrobní činnosti.

Ať už tedy plánujete otevřít podnik, který spadá do výše zmíněných kategorií, nebo se naopak potřebujete připravit na další vlny EET, připravili jsme pro vás přehled užitečných informací.

 

Začínáme s EET

Samotnou evidenci provozovny zahájíte požádáním o autentizační údaje buď osobně, na finančním úřadě, případně přes datovou schránku na daňovém portálu. Získané údaje jsou určené k přihlášení do správy evidence tržeb.

Zde pak zaevidujete provozovnu, ve které budete přijímat evidované tržby. Uvádí se zde přesná adresa, u mobilních provozoven registrační číslo nebo jiné jednoznačné identifikační údaje. Provozovny pak obdrží specifické identifikační číslo, které je potřeb zasílat správci daně. Změny údajů, případně zánik provozovny musíte ohlásit do 15 dnů ode změny.

Ve chvíli, kdy máte takto zaevidované provozovny, systém vám vystaví čísla. Následně je třeba stáhnout certifikáty (odkaz „Certifikát“, pak „Nový certifikát“, „Odeslat žádost“, „Stáhnout certifikát“. Obdržíte soubor .crt, který si uložte a následně nahrajete do svého pokladního zařízení. Jestli potřebujete, můžete mít jeden certifikát pro všechny pokladny a provozovny nebo více certifikátů (pro každou pokladnu i provozovnu).

Pamatujte na ochranu svých autentizačních údajů a certifikátů před odcizením!

Pro novou provozovnu platí, že je třeba ji zaevidovat před její první tržbou.

 

Provoz s EET

V první řadě na provozovně musíte mít viditelně vyvěšen následující text:

„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“

Pokud evidujete tržby ve zjednodušeném režimu, pak vyvěsíte tento text:

„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“

Poté si je třeba uvědomit, že musíte evidovat všechny výše zmíněné přijaté platby. Toto se vás týká i v případě, kdy vlastníte e-shop. Platby převodem na účet ovšem evidovat nemusíte, a to ani v případě, pokud přepravce zásilky na dobírku zašle tržbu převodem náš účet.

Tržbu zadáváte do svého ocertifikovaného EET systému a ten po komunikaci s finanční správou vystaví účtenku s fiskálním unikátním kódem FIK pro zákazníka. Pokud FIK nedostanete do 2 sekund, vystavíte účtenku bez něj a platbu do systému zadáte zpětně a to nejpozději do 48 hodin. Nevydání účtenky zákazníkovi je aktem proti zákonu. Ovšem zákazník může odmítnout účtenku přijmout.

V případě jakékoli poruchy pak musíte dokázat, že  jste nebyli schopni problému zabránit (výpadek elektřiny, internetu – potvrzení dodavatele, apod.) a pak můžete zadat sumu tržeb jednorázově. Stále však máte povinnost vydávat účtenky, byť třeba jen ve formě paragonu.

 

Zdroje:

http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/sprava_certifikatu_eet.pdf

http://www.jakpodnikat.cz/zahajeni-eet.php

http://www.jakpodnikat.cz/eet-elektronicka-evidence-trzeb.php

http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf18

Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.






    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.