Home » Slovník obchodních pojmů » Franchising

Franchising

V dnešním podnikatelském světě je franchising stále oblíbenější obchodní činností. Jde o obchodní model, který jednotlivci či skupině podnikatelů umožňuje získat licenci a právo provozovat podnikání pod zavedenou značkou a podle osvědčeného konceptu. Mezi typické představitele franšízového podnikání se řadí třeba oblíbený fastfoodový řetězec McDonald´s.

Je patrné, že franchising se v minulých letech stal důležitým faktorem pro rozvoj a růst mnoha úspěšných společností po celém světě. Jde o vztah mezi franšízorem a franšízantem, který oběma stranám přináší celou řadu výhod.

Franšízor je majitel značky, obchodního konceptu i know-how. Franšízant je oproti tomu ten, kdo pod touto značkou získává právo a licenci k podnikání. Zpravidla je za poskytnutí franšízy ujednán určitý poplatek, který franšízant zaplatí franšízorovi za to, že může pod jeho značkou podnikat.

Mezi výhody pro franšízanta je možné zařadit: přebírané know-how, marketingová podpora, zavedená značka i image. Franšízor oproti tomu ocení rozšiřování jeho značky nebo nižší riziko k otevírání nových poboček, jelikož franšízor uzavřenou smlouvou přenáší břemeno částečně na franšízanta.

Zmínit je třeba ale i některá rizika. Ta do velké míry závisí na uzavřené smlouvě mezi oběma subjekty. Uvést je možné tu, že pokud franšízor neudržuje dostatečnou kvalitu svých produktů nebo služeb, může tím negativně ovlivnit pověst celé sítě. Dalším velkým rizikem kupříkladu také je, že pokud se franšízor rozhodne změnit svůj obchodní model nebo strategii, franšízanti mohou na tyto změny negativně doplatit. Nemohou jejich realizaci totiž příliš ovlivnit.

Kontaktní formulář

Potřebujete poradit? Objednat pokladnu?

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat zpět.






    * Všechny položky označené hvězdičkou je nutné vyplňit pro správné odeslání kontaktního formuláře.